به گزارش میمتالز، سیمان از جمله کالاهای پرمصرفی است که در زمره کالاهای بورسی قرار گرفته و محدودیتهایی برای هر استان اعمال شده و نرخ مشخصی برای عرضه آن در نظر گرفته شده، اما اتحادیه استان اعتقاد دارد که میزان سیمان در نظر گرفته شده برای استان کمتر از نیاز است و برخی نیاز را از استانهای همجوار تامین میکنند.
تخلف رانندگان حمل سیمان و دخالت آنها در نرخ سیمان هم یکی دیگر از گلایههای مصالح فروشانی است که مجبورند سیمان را گرانتر از نرخی که در بورس عرضه میشود، بخرند و در نتیجه گرانتر هم میفروشند. این موارد را رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی و کاشی یزد مطرح کرده است.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی و کاشی یزد با اشاره به اینکه عرضه سیمان در بورس در راستای حذف دلالان و یکسان سازی نرخ اقدامی به جا است، اظهار داشت:، اما این اقدام هنوز دست دلالان را حذف نکرده و صدور بارنامه در کارخانه سیمان تجارت مهریز انجام میشود، اما حلقه آخر که ایجاد یک سیستم نوبت دهی هوشمند است به رغم تهیه برنامه و زحمات زیادی که اداره راهداری کشیده، ناتمام مانده و مکاتبات متعدد ابتر مانده است
عرضه سیمان در بورس در راستای حذف دلالان و یکسان سازی نرخ اقدامی به جا است.
علی اصغری بحری ادامه داد: عدهای سودجو زمام کرایه حمل را در دست گرفته و به طور متوسط هر دو ماه شاهد افزایش نرخ کرایه و متلاطم شدن بازار سیمان هستیم که اثرات مخرب بسیاری بر روی واحدهای سیمان و قیمتها دارد که باید تذکرات لازم به اداره کل راهداری داده شود.
وی همچنین با اشاره به سهمیه بورسی سیمان استان یزد بیان کرد: بسیاری از خریداران هم در ادارات دولتی و خصوصی به علت نداشتن کد بورسی و عامل مهم دیگر یعنی پایین بودن قیمت سیمان در شرکت تعاونی مصالح فروشان یزد که عمده توزیع کننده سیمان در استان است، متقاضی خرید سیمان هستند از این رو این سهمیه باید افزایش یابد و پیگیریهای لازم از اتحادیه در حال انجام است و سازمان صمت هم باید پیگیریهای لازم را صورت دهد
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی و کاشی یزد ادامه داد: مسوولان استان باید پیگیر باشند که سازمان بورس نسبت به افزایش چند برابری سهمیه بورس این شرکت دستورات لازم را صادر کند تا در مواقع بحران مردم در مضیقه قرار نگیرند به نظر میرسد با توجه به صنعتی شدن روز افزون استان و احداث پروژههای ساختمانی بزرگ و افزایش مصرف سیمان در آینده نزدیک کمبود سیمان در استان مشهود و هزینههای بالای کرایه و با صرفه نبودن خرید از کارخانه استان و کارخانههای استانهای همجوار با توجه به ما به تفاوت کرایه حمل، نیاز به احداث کارخانه دوم سیمان دور از انتظار نباشد.
بحری همچنین با توجه به اینکه عوارض میزان و قیمت عرضه سیمان در بازار زیاد است از مسوولان خواست تا نماینده اتاق برای کنترل بهموقع و تصمیم گیری برای جلوگیری از هرگونه بحران گزارش هفتگی به استانداری ارائه نماید.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد هم در این زمینه با بیان اینکه در حال حاضر بحران سیمان در استان وجود ندارد، اظهار داشت: نیاز فعلی استان به هر شکل بر اساس سهمیه بورس استان یا از استانهای همجوار در حال تامین است و بحرانی وجود ندارد
مسوولان استان باید پیگیر باشند که سازمان بورس نسبت به افزایش چند برابری سهمیه بورس این شرکت دستورات لازم را صادر کند تا در مواقع بحران مردم در مضیقه قرار نگیرند.
افشارپور افزود: البته نامه نگاریهای لازم برای افزایش سهمیه بورسی استان انجام شده و شرکت تعاونی نیز پیگیریهای لازم را دارد و درخواستها ارائه شده است و نتایج مطلوبی نیز حاصل شده است و امیدواریم این خواسته زودتر محقق شود.
وی درباره عرضه سیمان در بورس اظهار داشت: کمتر از یک سال است که وزارت صمت کم کم فروش محصولات واحدهای تولیدی را وارد بورس میکند و حسن بورس است که تالار محصولات را عرضه میکند به این ترتیب سیستم قیمت گذاری و توزیع شفاف میشود.
معاون بازرگانی سازمان صمت یزد اظهار داشت: با عرضه کالا در بورس محدودیتهایی برای عرضه کالا برای هر استان اعمال شده که هم توزیع خوب انجام شود و هم از انحصار خارج شود و سهمیه خاصی برای استان خاص مشخص نیست، اما بر اساس نیاز استان اتحادیه و شرکت تعاونی افزایش سهمیه را به دنبال افزایش درخواست برای سیمان دنبال میکند.
افشار پور ادامه داد: این سهمیه در حال حاضر از سوی شرکت تعاونی مصالح فروشان خریداری میشود و بین مصالح فروشان با نرخ مشخص توزیع میشود و همه سیمان را به یک نرخ خریداری کرده و میفروشند و به این ترتیب شفافیت در عرضه ایجاد شده است
با عرضه کالا در بورس محدودیتهایی برای عرضه کالا برای هر استان اعمال شده که هم توزیع خوب انجام شود و هم از انحصار خارج شود.
وی درباره دلالان حمل سیمان نیز اظهار داشت: پیگیریهای لازم از سوی سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای استان برای راه اندازی سامانه ثبت بارنامه صورت گرفته که در این صورت مسیر تخلف بسته میشود و رانندگان نقشی در نرخ گذاری کرایه حمل نخواهند داش همچنین در حال حاضر اداره راهداری و حمل و نقل جادهای دستور داده که کسانی که بارها را حمل میکنند حتما در سامانه ثبت شوند و بدون ثبت باری حمل نشود در این صورت بار سیمان با نرخ مشخص حمل میشود و دلالی در کار نیست.
ادعای سازمان صمت یزد؛ دلالی در کار نیست.
اما مسائلی که پیرامون رانندگان و سیستم حمل و نقل در حوزه سیمان و برخی دیگر از مصالح ساختمانی مطرح است نیز توسط بازار مورد بررسی قرار گرفته است تاجایی که محمد رستگاری مدیرکل راهداری و حمل ونقل جادهای استان یزد هر گونه شکایت درباره نقش دلالان در نرخ گذاری کرایه حمل سیمان را رد کرد و اظهار داشت: سامانه ثبت بارنامه فعال است و بدون ثبت نامه در این سامانه باری جابجا نمیشود از این رو با تکمیل این سامانه تخلف به صفر میرسد.
وی با بیان اینکه هیچ شکایتی مبنی بر تخلف رانندگان به اداره کل راهداری اعلام نشده و در صورت اعلام شکایت حتما با راننده متخلف برخورد میشود، ابراز کرد: شرکت تعاونی میتواند موارد تخلف را به اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای معرفی کند تا با وی برخورد لازم صورت گیرد و از تخلفات بعدی جلوگیری شود.
آنچه مشخص است، بازار سیمان و برخی مصالح ساختمانی دیگر در استان یزد نیازمند ساماندهی و نظارت جدیتری است و به نظر میرسد مسوولان امر بیش از هر چیز باید فکری اساسی به حال دلالان کنند.
منبع: تحلیل بازار